Monthly Archives: Styczeń 2014

sobota, 25 Styczeń 2014

Jak gotować strączkowe – o strączkach prawie wszystko.

 

              Na polskich stołach goszczą coraz częściej, lecz wciąż za rzadko. Dość powiedzieć, że w krajach azjatyckich spożywa się ich około 20 kg /na osobę/rok , a w Polsce 2-3 kg/osobę/rok. Mowa o  warzywach strączkowych. Ongiś oskarżane w dziecięcych wierszykach o ból brzucha obecnie wielu osobom kojarzą się z kłopotliwymi skutkami ubocznymi ich spożywania. A przecież niemiłe dolegliwości można zmniejszyć, lub wyeliminować. Wystarczy ze strączkami odpowiednio postępować. O czym będzie mowa poniżej.
           Do grupy warzyw  strączkowych zalicza się m.in  bardzo popularną fasolkę szparagową, groch, czy też  bób. Nie można pominąć wielu białych i kolorowych odmian fasoli suchej, soczewicy czerwonej i zielonej oraz ciecierzycy czyli  grochu włoskiego. Nie każdy wie, że orzeszkom ziemnym też bliżej do fasoli niż do prawdziwych orzechów. Zalety strączków są nie do przecenienia, a lista ich jest długa. Największe pochwały zbierają za  znaczną ilość wielu frakcji błonnika rozpuszczalnego, który stoi za większością poniżej wymienionych zalet.
Poniżej zalety warzyw strączkowych wynikające ze znacznej ilości błonnika:
  •         Regulacja poziomu cholesterolu poprzez wiązanie go  i usuwanie z organizmu (tak , tak  z kupą mości Panowie) ,
  •          Zapobieganie powstawaniu kamieni żółciowych,
  •    Zwiększenie wydalania tłuszczu ze stolcem (poprzez związanie soli i kwasów żółciowych co utrudnia wchłanianie tłuszczów),
  •     Zwolnienie wchłaniania trójglicerydów,
  •       Regulacja poziomu glukozy
Czytaj więcej

16

Drukuj Drukuj
sobota, 18 Styczeń 2014

Jedzenie jak leczenie

Wyobraź sobie, że ćwiczysz trzy razy dziennie… Już?
Widzę ten uśmiech na Twojej twarzy. Właśnie widzisz siebie, Twoje ciało jest gibkie, żywe i radosne. A Ty czujesz się wspaniale. Dobrze wiesz, że odpowiednie ćwiczenia, wykonywane codziennie, z tak dużą częstotliwością wpłyną na twoje ciało. Po kilku miesiącach będzie po Tobie widać, że ćwiczysz.
A teraz wyobraź sobie, że jesz trzy razy dziennie. O, to nie będzie trudne, prawda? Wykonujesz tą czynność pewnie częściej 😉
Dlatego, proszę  przez chwilę pomyśl o tym, że każda komórka Twojego ciała zbudowana jest z tego co zjadłeś.
Czy tego chcesz, czy też nie to jedzenie ma kolosalny wpływ na to:
  • jak się czujesz,
  • czy tryskasz energią i na wszystko masz ochotę,
  • czy jesteś zmęczony i zniechęcony, 
  • czy  chce Ci się żyć, czy raczej zagrzebałbyś się głęboko w pościeli,
  • czy łatwo się złościsz i czy długo czujesz się zdenerwowany,
  • czy ławo się stresujesz i jaki stres wywiera wpływ na Ciebie,
  • czy łatwo Ci się zrelaksować i czy dobrze śpisz,
  • czy masz ochotę na seks,
  • czy i na co chorujesz lub zachorujesz / bądź nie (oby nie), w przyszłości,
  • jak przebiega Twój proces zdrowienia ,
  • i wiele, wiele innych aspektów życia.

Dbaj o siebie. Zastanów

Czytaj więcej

0

Drukuj Drukuj