Monthly Archives: Maj 2014

wtorek, 27 Maj 2014

Szparagi – zielony afrodyzjak na naszym stole.

Nie ma wiosny bez szparagów. Zarówno zielone jak i białe mają swoich zagorzałych zwolenników. Należę do miłośników tych pierwszych, dziecinnie proste w obróbce nie wymagają żmudnego obierania, a ich wyrazisty smak nie potrzebuje żadnych dodatków. 
             Znane wszystkim jako afrodyzjak ze względu na swój sugestywny kształt, są warzywem  wprost stworzonym na wiosenne uczty kulinarne. Niskokaloryczne, bogate w  kwas foliowy oraz witaminę K, potas, magnez i wapń stanowią cenny składnik potraw. Zawarta w nich  asparagina działa lekko moczopędnie dzięki czemu sprzyjają wszystkim pragnącym na wiosnę oczyścić organizm. Znaczna zawartość błonnika (zarówno nierozpuszczalnego i  rozpuszczalnego)  pozwala na namnażanie pozytywnych dla naszego organizmu bakterii probiotycznych oraz obniżanie cholesterolu. Korzystajcie ze szparagów do woli, gdyż już za chwilę znikną na cały rok z naszych stołów.
szparagi właściwości, najlepszy afrodyzjak, najlepsze na seks,

  • pęczek zielonych szparagów – z odciętymi zgrubiałymi częściami łodyg
  • wrząca woda
  • sezam niełuszczony i czarny
  • masło lub oliwa
  • sól morska

Szparagi płuczemy dokładnie. Wrzucamy na wrząca wodę i gotujemy 5-7 minut*. Odcedzamy. Polewamy masłem/oliwą z sezamem  i solą.

*Gotują się błyskawicznie wystarczy około 5 minut we wrzątku, chwilę więcej na parze. Skropione oliwą będą gotowe w 10 minut na grillu elektrycznym bądź w piekarniku. Pamiętajcie by ich nie rozgotować. Stracą swój piękny soczystozielony kolor … Czytaj więcej

0

Drukuj Drukuj
poniedziałek, 12 Maj 2014

Najlepsze kotlety z cieciorki ( ciecierzycy) – szybkie, proste i zdrowe!

Są naprawdę pyszne i  (co jest bardzo ważne dla mnie) dzieciaki je uwielbiają. Być  może tajemnicę stanowi słodki smak marchewki, który doskonale komponuje się z  słodkawym smakiem ciecierzycy. Jak gotować strączki wiecie już stąd. Zachęcam do ugotowania większej ilości. Z pozostałej ciecierzycy można zrobić pyszny hummus,  czy inną pastę na kanapki.

Składniki:

  • cieciorka ugotowana – 2 szklanki,
  • cebula spora – 1 szt pokrojona w drobną kostkę,
  • marchewka 2 średnie sztuki utarte na grubej tarce,
  • pół cukinii utartej na grubej tarce,

oraz

  • pietruszka natka ( opcjonalnie) – garść posiekanej – lub inne ulubione przyprawy
  • oliwa z oliwek – 2 łyżki + do smażenia
  • sos sojowy dobrej jakości – ok 1-2 łyżek
  • drobna kasza kukurydziana, płatki lub mąka do obtoczenia
  • opcjonalnie 1 jajo od szczęśliwej kury, lub porcja siemienia lnianego przygotowanego wg opisu poniżej
proste pyszne kotlety z cieciorki wegetariańskie wegańskie kotlety

Nie używam do kotletów niczego co ma łączyć je w zwartą masę, gdyż zmielona cieciorka dość dobrze się formuje.  Jeżeli jesteś zwolennikiem bardziej zwartych kotletów  na sam koniec dodaj do doprawionej już masy rozmieszane jajko, lub jeżeli  nie chcesz użyć  jajka dodaj jego zamiennik.

Wykonanie:
Na patelni rozgrzewamy oliwę i szklimy cebulkę. Jak zaczyna się rumienić dokładamy utartą marchewkę, chwilę później  cukinię oraz sos sojowy. Mieszamy i dusimy … Czytaj więcej

0

Drukuj Drukuj
środa, 7 Maj 2014

Domowy kisiel – zdrowy, owocowy bez cukru i barwników.


Prościutki i bardzo szybki w wykonaniu, deser dla dziecka (każdego tego małego i dużego  ). Jeżeli chodzi za Tobą potrzeba czegoś słodkiego, z którą akurat dzisiaj nie zamierzasz walczyć, złap za garnek. Gwarantuję – 5 minut i deser gotowy. Zalety: bez chemii, bez dodatków i barwników, bez sztucznego cukru. Deser łatwiejszy i szybszy w wykonaniu niż myślisz. Zachęcam!



prosty kisiel bez cukru jak zrobić kisiel dla dzieci kisiel z soku





Składniki na 2 porcje:

  • Ok 300 ml soku – wyciśnięty, lub kupiony jednodniowy*,
  • Łyżka mąki ziemniaczanej,
  • Pół szklanki zimnej wody,
  • Ewentualnie łyżeczka miodu, lub innego słodu.

Dodatki:

  • Owoce: pokrojone w kawałki mango, gruszka, jabłko,banan lub  truskawka, jagody ( mrożone lub świeże w sezonie)  i wszystkie inne na które masz ochotę i które masz w domu.
  • Mleko kokosowe – 1 łyżka śmietanki, która zebrała się u góry – sprawi, że smak kisielu będzie wzbogacony o nutkę kokosu, a sam kisiel zrobi się aksamitny. Szczególnie wskazane dla rekonwalescentów i wszystkich tych którzy potrzebują dodatkowej dawki energii. Zawarte w tłuszczu kokosowym kwasy tłuszczowe wchłaniają się bardzo szybko i są wskazane w żywieniu osób niedoborowych. Zdrowi dorośli z „ boczkami” na bioderkach powinni raczej oszczędnie dawkować sobie tą przyjemność  .

Uwaga: jeżeli jesteście przyzwyczajeni do smaku przemysłowych słodyczy, a sok jest mocno kwaskowaty może zaistnieć potrzeba Czytaj więcej

4

Drukuj Drukuj

Tadżin – marokańskie wspomnienia


Przeglądam zdjęcia i czuję jak odzywa się tęsknota za podróżą, zapachem i słońcem. Przemycam ślad wspomnień zapachami z marokańskiego targu. Podpatrywałam jak sprzedawcy komponują mieszankę przypraw do narodowej potrawy, którą jest tadżin. Proponuję wersję najprostszą, warzywną. Wegetarianie mogą uzupełnić ją o ugotowane nasiona ciecierzycy, bądź fasoli jaś. Natomiast Ci którzy nie wyobrażają sobie obiadu bez mięsa na dnie naczynia mogą ułożyć kawałki kurczaka. Na zdjęciach jest naczynie typowe do zapiekania tadżinu. W naszej polskiej wersji wystarczy gliniany garnek do zapiekania, lub szklane naczynie z pokrywką. Tradycyjnie podaje się tdżin z kaszą kuskus, ja nie jestem zwolenniczką tej kaszy, ze względu na jej niską wartość odżywczą i zastępuje ją jaglanką – oczywiście .

wegański wegetariański obiad pieczona cukinia ziemniaki warzywa z pieca




Wykonanie jest bardzo proste i szybkie – zwłaszcza jeżeli ktoś nam pomoże obierać warzywa 

Składniki na 4-6 porcji:

  • ziemniaki 6 szt. dużych
  • marchew 3 szt. spore
  • cukinie 1-2 szt. większe
  • dynia kawałek
  • fasolka szparagowa ( poza sezonem mrożona) ½ kg
  • cebula duża,
  • czosnek 4 – 6 ząbków
  • zielone oliwki spora garść
  • oliwa 2 łyżki


Przyprawa:

  • kurkuma – ½ łyżeczki
  • papryka czerwona słodka– ½ łyżeczki
  • papryka czerwona ostra – 1/3 łyżeczki
  • kumin mielony – ½ łyżeczki
  • imbir mielony suszony ½ łyżeczki
  • cynamon ½ łyżeczki
  • sól – czubata łyżeczka

Razem Czytaj więcej

0

Drukuj Drukuj