- Jedzenie Jak Leczenie – JJL Poradnia dietetyczna - http://jedzeniejakleczenie.pl -

Rozgrzewająca zupa jesienna – quinoa, nasiona kopru włoskiego i brukselka

Zupa jarzynowa z jesiennych darów z łatwością może pojawić się na stole w każdym domu. Prosta w przygotowaniu, z dowolnych składników, które znajdują się akurat w lodówce.  Dzisiaj proponuję  trochę inną zupę warzywną  w której oryginalny aromat anyżowych nasion wspaniale komponuje się z brukselką i kalafiorem. Dzięki zawartości nasion quinoa (komosy ryżowej) zupa jest bardzo odżywcza. Ta bezglutenowa kasza  zawiera znaczną ilość białka ( 14g w 100 g) pełnowartościowego co jest niezwykle rzadkie w śród zbóż. Qinoa zasobna jest w fitozwiązki m.in kwercytynę oraz znaczną ilość witamin i soli mineralnych. Z tego też względu, talerz pełen aromatycznego bulionu  z warzywami będzie wskazany dla wegetarian wegan oraz wszystkich, którzy w przyjemny sposób chcą wspomóc  swój organizm w  prewencji chorób układu krążenia. Zupę jesienną  z dodatkiem komosy ryżowej uwielbiają  dzieci  ze względu na przyjemny smak oraz zabawny wygląd  kaszy „z ogonkiem”. Jeżeli jesteś znudzony powtarzalnością smaków wypróbuj ten przepis – u nas to przebój tej jesieni. Dla dzieci i osób o wrażliwym przewodzie pokarmowym wersja łagodna. Dla spragnionych wewnętrznego ciepła i intensywnych smaków  wersja rozgrzewająca. Zapraszam do wspólnego gotowania.

Składniki:

Przyprawy wersja łagodna:

Wersja rozgrzewająca

1-SAM_3284

Sposób przygotowania:
Aby wydobyć aromat imbiru:
  • delikatnie rozgrzej tłuszcz w garnku w którym będziesz gotować zupę i ciągle mieszając obsmażaj przez minutę utarty imbir,
  • zalej imbir  gorącą wodą (uwaga!). Jeżeli przygotowujesz wersje łagodną pomiń etap z imbirem.
Do gotującej się wody wrzuć:
  •  przyprawy (oprócz mielonego pieprzu, który dodaj na końcu),
  • opłukaną kaszę (jeżeli zależy Ci na szczególnie dobrej przyswajalności składników mineralnych z zupy namocz przed gotowaniem kaszę na godzinę w wodzie z odrobina soku z cytryny celem usunięcia fitynianów),
  •  pokrojone warzywa, pęczek z zielonymi liśćmi.
Gotuj zupę na wolnym ogniu do miękkości warzyw i kaszy ok 20-30 minut. Po ugotowaniu usuń wygotowane liście i ziarna kardamonu, dodaj łyżkę masła lub oliwy. Możesz rozgnieść cześć warzyw w zupie  celem jej zagęszczenia, dopraw sola i pieprzem, dodaj zieleninę (natkę pietruszki, koperek). Smacznego!