wtorek, 11 Lipiec 2017

Słodki smak wakacji – jak wybierać zdrowe słodycze

Są wakacje – letni czas sprzyja odpoczynkowi. Podczas urlopu zdarza się, że jesteśmy częściej narażeni na pokusy związane z miejscem wypoczynku. Możemy być spokojni, jeśli kusi nas, po wielogodzinnej wędrowce, zjedzona na deser domowa drożdżówka z jagodami, czy też szarlotka w schronisku własnie wyjęta z pieca. Inaczej sprawa się ma, gdy spędzamy czas w nadmorskiej miejscowości, ulokowani już czwartą godzinę pomiędzy budką z lodami, sprzedawcą gofrów, frytek i hamburgerów, a w cieniu leżaka chłodzi się kolejne piwo.

Dzisiaj jednak nie chciałam się zajmować smutnym bardzo dla mnie tematem otyłości powszechnie widocznej na plaży. Otyłości rzucającej się w oczy, wśród coraz to młodszych dzieci, trzymających w jednej ręce słodzony napój gazowany, a w drugiej nieodłączny telefon komórkowy.

Dzisiaj chciałam Wam dopomóc wybrać odpowiednie przekąski, które warto zapakować do piknikowego koszyka lub na górską wędrówkę.

Jak zacząć :

  1.  Czytaj skład: ma być bardzo krótki : najlepiej nie więcej niż 5 składników. Musi być dla Ciebie całkowicie zrozumiały czyli po prostu musisz wiedzieć co to za substancja.  Łatwym i skutecznym testem jest przeczytanie składu kilkuletniemu dziecku. Jeśli jakiejś pozycji nie rozumie i nie wie co to jest lepiej taki produkt ominąć. Oczywiście jest wiele dobrych produktów, które mają w swoim składzie raczej zupełnie nieszkodliwe substancje jak pektyny, ale takich przypadków jest niewiele.
  2. Uważaj  na chwyty marketingowe. Jeżeli  na produkcie jest napis „Dla Dzieci” to najczęściej producent po prostu chce, aby rodzice, dziadkowie i inni bliscy ten produkt kupowali, a dzieci o niego prosiły. Wiec najczęściej będzie to produkt projektowany po to, by go sprzedać dzieciom i by dzieci go pożądały,  a nie po to by był dla dzieci odpowiedni (służył ich zdrowiu). Dlatego też takie produkty będą najczęściej miały:
    • atrakcyjne opakowanie skierowane dla dzieci kolorowe i kuszące;
    • duży napis przemycający hipotetyczną wartość dodaną produktu (Z witaminami, z wapniem, Pełne zboża i inne)  dzięki czemu dorosłym łatwiej będzie podjąć decyzję o dokonaniu zakupu;
    • stosunkowo niską cenę;
    • i fatalny skład…Poniżej podaje przykład takich ciastek których absolutnie żadne dziecko nie powinno tykać… dorosły również:Ciastka dla dzieci trans zdrowe słodycze dla dzieci czym nas trująJak widzicie te ciastka to głównie najtańsza mąka pszenna (czyli źródło rozszczelniającego jelita glutenu i węglowodanów błyskawicznie rozkładających się do cukrów prostych) z dodatkiem dużej ilości bardzo niskiej  jakości, niebezpiecznych dla człowieka tłuszczów trans (tutaj ukrytych pod nazwą częściowo utwardzone tłuszcze roślinne) z dodatkiem cukru, syropu glukozowego i całej litanii innych, bezwartościowych produktów imitujących jedzenie.
    • Tak, mniej więcej, wygląda większość produktów kierowanych dla dzieci: kolorowe opakowanie, niska cena, dietetyczny koszmar w środku i opłakane skutki dla dziecka za kilka, kilkanaście lat….
  3. Wybieraj słodycze które składają się z : suszonych owoców, orzechów innych, naturalnych składników których nazwy rozpoznasz.
  4. Gdzie ich szukać? Stają się coraz powszechniejsze i na całe szczęście tańsze. Najłatwiej o nie na stoiskach eko gdzie nadal odstraszają ceną  chociaż, coraz częściej, dobrej jakości batony można dostać już w Rosmannie czy nawet w dyskontach. Wystarczy dobrze poszukać. Wybór jest po Twojej stronie!!!
  5. Nie daj się reklamowym chwytom, używaj zdrowego rozsądku, bądź krytyczny i czujny wobec napisów : „Z witaminami” – dziecko powinno jeść witaminy z pożywieniem, witaminy sztuczne to leki i powinien je przepisywać LEKARZ!!!;  „z Wapniem” – najczęściej na serach, serkach i mleku – czy ktoś widział ser bez wapnia? ( może wegański); ” z owocami” na serkach, napojach, ciastkach – kochani jeśli ten owoc nawet tam jest to naprawdę jego wartość odżywcza jest już znikoma;takie przykłady można by mnożyć w nieskończoność.

Zaczynamy dobre wybory:

Mój numer jeden jeśli chodzi o górskie wędrówki i wysiłek fizyczny, naturalny skład, wysycenie substancji odżywczymi, spora zawartość błonnika który spowolni dostawanie się cukru do krwi i znikomą szkodliwość to:

  1. Suszone owoce naturalne, niesiarkowane: morele, rodzynki,figi, daktyle, jabłka, miechunka, morwa i inne. Uwaga: żurawina, wiśnie, banany są najczęściej z dodatkiem cukru, oleju, konserwantów i innych substancji to czyni je mniej wartościowymi komponentami mieszanek bakaliowych. Coraz częściej można jednak spotkać banany eko suszone naturalnie jednak są na ta chwilę bardzo drogie.
  2. Dowolne, ulubione orzechy, naturalne, niesolone, nieprażone, najlepiej przechowywane w łupinach.  Warto sięgac po orzechy włoskie, migdały.
  3. Dobrej jakości gotowe batony – w tej chwili można w sklepach odnaleźć ich całe mnóstwo – są tańsze i droższe, z egzotycznymi dodatkami  w postaci goii, chlorelli, kruszonych ziaren kakao, chia i innych.
  4. Pamiętajcie o prostych domowych deserach robionych samodzielnie przez dzieci: naturalny jogurt z owocami, owoce z bakaliami – kreatywność dzieci nie ma ograniczeń.
  5. No i zawsze możesz zrobić swoje domowe batony energetyczne. Przepisów w sieci jest mnóstwo!!!

Życzę udanych wakacji i dobrych wyborów. Dużo słońca Kochani!!!

 

0

Drukuj Drukuj