sobota, 9 Styczeń 2016

Domowa chałwa żurawinowa – zdrowe słodycze.

Większość z nas lubi słodkie. Tak po prostu jest. Ewolucyjnie jesteśmy przystosowani do wybierania jedzenia o słodkim smaku. Taki pokarm (mleko mamy, owoce, miód, warzywa skrobiowe, kasze i orzechy) to źródło łatwo przyswajalnej energii niezbędnej do przeżycia.   Matka Natura nie przewidziała  jednak supermarketów uginających się od pseudożywności dostępnej za niewielkie pieniądze. Tanich tworów w kolorowych papierkach, dostarczających krótkotrwałej i intensywnej przyjemności, wprawiających nasz mózg w cukrowa euforię. Euforię za którą w ostatecznym rezultacie, po latach nadużywania, płacimy bardzo wysoka cenę. Wystarczy popatrzeć na statystyki chorób dietozaleznych. Większa część z nich to pochodna nadmiernej konsumpcji cukru…

Nie musi tak być.  Możemy świadomie dokonywać wyborów i sięgać po słodki smak, który będzie dostarczał przyjemności, a jednocześnie odżywiał nasz organizm. Prosty przepis na domową chałwę to właśnie taka propozycja. Zrównoważony, umiarkowany smak słodki i dużo wartości odżywczych. Magnez, żelazo, wapń, foliany oraz witaminy B6 i B1.  Dzięki sporej zawartości kwasów jedno i wielonienasyconych oraz błonnika, cukier zawarty w żurawinie, będzie się wchłaniał powoli nie powodując nadmiernych wyrzutów insuliny. Jeżeli chcecie zastąpcie żurawinę suszonymi, niesiarkowanymi morelami ( to te brązowe nie pomarańczowe). W przeciwieństwie do żurawiny morele nie są dosładzane i mają jeszcze niższy indeks glikemiczny. Dla tych co musza jeszcze bardziej ograniczać cukier dobrym wyborem mogą być suszone owoce goji ale to będzie już zupełnie inny smak.

Domowa chałwa idealnie nadaje się jako sycąca przekąska dla dziecka w szkole i oczywiście dla nas. Zastąpmy nią zwyczajowego batonika do kawy.  Kalorycznie wyjdzie na to samo, lecz jak wiadomo, kaloria kalorii nierówna.

warsztaty dla dzieci warsztaty bez glutenu bez cukru dobry tłuszcz jak zrobić chałwę samemu

Składniki:

  • sezam niełuskany 60 gramów
  • sezam łuskany 50 gramów
  • siemię lniane 40 gramów
  • żurawina suszona 50 gramów

Wykonanie:

Delikatnie podpraż sezam. Ostudź. Zmiel w młynku siemię lniane. Włóż do blendera wszystkie składniki i miel do utworzenia gęstej masy. Jak trzeba rób przerwy by nie spalić blendera. Wypełnij masą silikonowe foremki na pralinki lub zrób wałeczek i pokrój w plasterki. Gotowe :-).

Możesz użyć tylko sezamu niełuskanego. Ma więcej wartości odżywczych i błonnika jednak dla osób dopiero przechodzących na pełnowartościową dietę może być zbyt wymagający w smaku. Niektórzy mogą potrzebować dosłodzenia masy. Dołóż do smaku ksylitol lub dodaj do blendera kilka daktyli które spowodują że masa będzie tez się lepiej kleić.

Trochę liczb:

  • 1 pralinka = 10 gr. Z podanych proporcji wyjdzie ok 20 sztuk.
  • kcal: 56
  • Białko: 1,6 g – chałwa to dobre źródło aminokwasów egzogennych.
  • Tłuszcze: 4,1 g
  • Węglowodany: 2,8 g
  • Błonnik: 1,3 g
  • Ca 38 mg, Fe 0,7 mg, Mg 30 mg.

0

Drukuj Drukuj